![]() |
Kliknij mapkę, aby zobaczyć powiększenie |
Pochylnia Oleśnica, położona w km 41.60 - 42.00 Kanału Elbląskiego jest środkową pochylnią kanału. Posiada największą ze wszystkich pochylni różnicę poziomów wody.
Podstawowe parametry pracy pochylni wynoszą:
• różnica poziomów |
24.20 m |
• długość torów |
479.0 m |
• głębokość na stanowisku górnym |
120 cm |
• głębokość na stanowisku dolnym |
120 cm |
• rzędna wody górnej |
60.02 m npm |
• rzędna wody dolnej |
35.82 m npm |
• rzędna grzbietu pochylni |
60.70 m npm |
• max. długość statku |
27m |
• max. szerokość statku (w dnie) |
2.6m |
• max szerokość statku (na wys. 1.3m) |
3.35m |
Widok na maszynownię pochylni Oleśnica
Widok na pusty wózek na torowisku pochylni Oleśnica
Na pochylni Oleśnica znajdują się typowe dla pochylni podstawowe obiekty i urządzenia (patrz pochylnie):
• urządzenia do przeciągania jednostek pływających - dwa torowiska, na każdym z nich porusza się jeden wózek
• budynek maszynowni z kołem wodnym
• rurociąg stalowy, doprowadzający wodę na koło wodne
• kanał roboczy, odprowadzający wodę z koła wodnego na dolne stanowisko
• filar kół linowych na górnym stanowisku
• filar kół linowych na dolnym stanowisku
Fragment wózka pochylni Oleśnica
Widok na filar kół linowych na górnym stanowisku
Widok na koło wodne pochylni Oleśnica od strony
rowu roboczego podczas pracy zrzutu jałowego
Cechą wyróżniającą Oleśnicę wśród innych pochylni jest przejście przez
torowisko drogi lokalnej, stąd będąc na Oleśnicy można czasem
zaobserwować jak pragnący przejechać na drugą stronę torowiska
samochód czeka aż "przejedzie" statek na wózku.
Niespotykane na innych pochylniach jest przejście pod torowiskiem
rzeki Klepy (Klepiny) z lewego brzegu kanału na prawy.
Przejście wykonane zostało w postaci przepustu pod torowiskiem
- rys. inwentaryzacyjny z 1901r
Bibliografia: "Studium historyczno - konserwatorskie. Kanał Elbląski", Biuro Studiów i Dokumentacji Zabytków Techniki, Wrocław 1995r