![]() | ||
(kliknij na mapę aby powiększyć) |
![]() |
Śluza i jaz Miłomłyn położone są w miejscowości Miłomłyn, woj. warmińsko - mazurskie w km 0+000 szlaków żeglugowych Miłomłyn - Jez. Druzno, Miłomłyn - Ostróda - Jez. Szeląg i Miłomłyn - Iława. Szlak Miłomłyn - Jez. Druzno powszechnie nazywany jest Kanałem Elbląskim.
Zadaniem stopnia jest umożliwienie żeglugi na odcinku Miłomłyn - Ostróda - Jez. Szeląg, Miłomłyn - Jez. Druzno i Miłomłyn - Iława oraz przepuszczenie wód z Jez. Jeziorak do Jez. Drwęckiego. Obiekt został wybudowany w latach 1872 - 1876 i poddany generalnej przebudowie przed rokiem 1926. Jaz został poddany remontowi kapitalnemu w 1993 r, zaś śluza rewitalizacji w latach 2013-2014 .
Charakterystyczne poziomy wody na górnym stanowisku stopnia (Jez. Jeziorak):
Charakterystyczne poziomy wody na dolnym stanowisku stopnia:
|
![]() |
Widok na stanowisko górne śluzy Miłomłyn z lotu ptaka |
ŚLUZA
![]() |
Śluza Miłomłyn jest śluzą komorową o konstrukcji betonowej z wrotami wspornymi jednoskrzydłowymi z mechanizmami cięgnowo - łańcuchowymi o napędzie kiedyś ręcznym, po rewitalizacji podwójnym: ręcznym i mechanicznym. Komora jest napełniana i opróżniana przez zastawki we wrotach (także o napędzie przed rewitalizacją – ręcznym, obecnie podwójnym ręcznym i mechanicznym). Na wrotach znajdują się drewniane pomosty służące do obsługi zastawek.
Przy dolnej głowie śluzy znajduje się most drogowy w ciągu drogi Miłomłyn - Zalewo. |
Wybudowany w ramach rewitalizacji pomost na stanowisku górnym
|
Podstawowe parametry śluzy:
• klasa budowli
|
IV | ![]() |
![]() |
Dolne stanowisko i wrota |
![]() |
Wrota dolne śluzy Miłomłyn z nowymi mechanizmami otwierania wrót i zastawek |
![]() |
Mechanizm otwierania wrót |
![]() |
Tablica i dąb upamiętniające papieża Jana Pawła II |
JAZ
Jaz Miłomłyn jest jednym z kluczowych obiektów z punktu widzenia gospodarki wodą w Systemie Jezior Warmińskich. Zrzut wód z Jeziora Jeziorak w dolinę rzeki Drwęcy może się odbywać albo przez jaz Iława do rz. Iławki a następnie rz. Iławką do Drwęcy, albo jazem Miłomłyn do Jez. Drwęckiego a następnie jazem Samborowo do rz. Drwęcy, przy czym proporcja pomiędzy zrzutem jazem Iława a jazem Miłomłyn może być sztucznie sterowana w zależności od sytuacji hydrologicznej w dolinie Drwęcy. Jaz zamykany jest czterema zasuwami drewnianymi pojedynczymi o napędzie ręcznym. Konstrukcja betonowa wzmacniana elementami stalowymi. W dwóch przęsłach po lewej stronie jazu zbudowana jest węgornia (poza administracją RZGW). |
![]() | Podstawowe dane techniczne jazu:
• klasa budowli • 4 przęsła o świetle po 1.90m • długość konstrukcji • rzędna progu • rzędna ponuru • rzędna poszuru • rzędna kładki dla pieszych
| IV 4*1.90 = 17.40 m 98.10 m Kr 98.10 m Kr 95.96 m Kr 101.12 m Kr
|
WROTA BEZPIECZEŃSTWA
Wrota awaryjne (bezpieczeństwa) zapewniają bezpieczeństwo obiektów położonych poniżej stopnia Miłomłyn zamykając dopływ wód z systemu jezior Rudej Wody w razie awarii śluzy bądź jazu Miłomłyn. Wrota są zamykane wyłącznie w razie awarii (bądź remontu). Nad komorą wrót znajduje się most w ciągu drogi relacji Gdańsk - Warszawa. Konstrukcja komory: betonowa Konstrukcja wrót: wsporne jednoskrzydłowe konstrukcji drewnianej.
|
![]() | Podstawowe parametry wrót:
• klasa budowli • światło komory • długość całkowita komory • rzędna górnej krawędzi wrót • rzędna progu komory • rzędna dna komory • rzędna korony ścian
| IV 3.60m 20.80 m 99.87 m Kr 97.34 m Kr 97.14 m Kr 99.87 m Kr
|
![]() |
Betonowa konstrukcja, w której osadzone są drewniane wrota bezpieczeństwa |