![]() |
Stopień wodny Czersko Polskie, znajdujący się w administracji RZGW Gdańsk, tworzą śluza i jaz na połączeniu Wisły i Brdy (drogi wodnej Wisła - Odra). Stopień wodny Czersko Polskie położony jest w mieście Bydgoszcz.
Zadaniem stopnia jest umożliwienie żeglugi rzeką Brdą skanalizowaną (od rz. Wisły do Kanału Bydgoskiego i dalej do Odry).
Stopień Czersko Polskie składa się z następujących obiektów:
Poziomy piętrzenia na stopniu zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym wynoszą:
|
JAZ WALCOWY CZERSKO POLSKIE
![]() | ||
(kliknij na mapę aby powiększyć) |
Jaz walcowy Czersko Polskie usytuowany jest w km 2+800 rzeki Brdy skanalizowanej, stanowiącej element drogi wodnej Wisła – Odra. Jego zadaniem jest przepuszczanie wód rzeki Brdy spiętrzonych dla potrzeb żeglugi na odcinku Czersko Polskie – hydrowęzeł Bydgoszcz przy ograniczeniu do minimum wahań zwierciadła wody na stanowisku górnym.
Jaz Czersko Polskie od strony wody górnej. Od lewej widoczna maszynownia jazu, w której obecnie mieści się MEW, jaz i wlot na przepławkę.
Jaz posiada jednoprzęsłową konstrukcję betonową oblicowaną cegłą klinkierową. Światło jazu 22m, zamknięcie – walec stalowy o średnicy 2.5m. Walec poruszany jest jednostronnie za pomocą łańcucha Galla po zębatych torach, zamontowanych w przyczółkach. Napęd elektryczny oraz ręczny.
Jaz Czersko Polskie od strony wody górnej. Jaz został wybudowany w 1905r. Jaz posiada łaty wodowskazowe na górnym i dolnym stanowisku o rzędnej zera 25.13 m Kr.
Jaz Czersko Polskie wraz z maszynownią od strony wody dolnej.
Walec będący zamknięciem jazu.
Podstawowe dane techniczne jazu walcowego:
|
![]() |
Przepławka na jazie. Widok z góry. |
ŚLUZA CZERSKO POLSKIE
(kliknij na mapę aby powiększyć) |
Śluza Czersko Polskie jest śluzą komorową o konstrukcji dokowej z betonu dozbrojonego. Konstrukcja śluzy podzielona jest na sekcje dylatacyjne: głowa górna, 7 sekcji komory i głowa dolna. Dylatacje uszczelnione taśmą dylatacyjną PCW.
Widok na komorę śluzy.
Zamknięcia głowy dolnej stanowią wrota wsporcze dwuskrzydłowe, głowy górnej klapa typu Czabelki. Komora jest napełniana i opróżniana przez kanały obiegowe, umieszczone symetrycznie w głowie dolnej oraz poprzez klapę w głowie górnej. Nad głową dolną śluzy znajduje się most drogowy umożliwiający dojazd do jazu Czersko Polskie.
Klapa na stanowisku górnym śluzy.
Podstawowe dane techniczne jazu ulgowego:
|
m Kr
![]() | Rzędne zera wodowskazów na śluzie: • górny • dolny Żeglugowe poziomy wody na górnym stan. śluzy: • niska woda żeglugowa • wysoka woda żeglugowa Żeglugowe poziomy wody na dolnym stan. śluzy: • niska woda żeglugowa • wysoka woda żeglugowa |
29,90 m Kr 25,00 m Kr
31,97 m Kr (207 cm) 32,43 m Kr (253 cm)
27,15 m Kr (215 cm) 32,43 m Kr (743 cm)
|
![]() |
Budynek biura obsługi śluzy Czersko Polskie |
ŚLUZA BRDYUJŚCIE (NR 1) - NIECZYNNA
(kliknij na mapę aby powiększyć) |
Śluza Brdyujście została wyłączona z eksploatacji w 2002r po wybudowaniu nowej śluzy Czersko Polskie poprzez założenie szandorów w głowie górnej.
W 2014r. śluza została poddana kapitalnemu remontowi. Prace finansowane były ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
|
Widok na komorę i wrota dolne śluzy Brdyujście |
Zaszandorowane stanowisko górne. |
Budynek mieszkalny przy śluzie Brdyujście. |