logo up
Czcionka
A   A+   A++
Kontrast
A A A A
Szukaj
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • Dyrekcja RZGW
  • Kontakt
  • Numer konta
  • Dane do faktury
  • Skargi, wnioski, petycje
    • Zwrot gminom utraconych dochodów
    Zarządzanie Majątkiem Skarbu Państwa
  • Praca, staże, praktyki
    • Prezentacja Programu Aktywni Błękitni
    • Aktywni Błękitni - regulamin
    • Karta zgłoszenia
    • Karta działania
    Edukacja
Regionalny Zarząd
    • 2010 r.
    • 2011 r.
    • 2012 r.
    • 2013 r.
    • 2014 r.
    • 2015 r.
    • 2016 r.
    • 2017 r.
    • 2018 r.
    Archiwum
Aktualności
  • Hydrografia
  • Postępowania administracyjne
  • Rozporządzenia Dyrektora RZGW
      • Hydrowęzeł Bydgoszcz
      • Przegalina
      Obiekty hydrotechniczne
    Administrowane wody i urządzenia hydrotechniczne
    • Spółki wodne
    • Udostępnianie danych i informacji
    • Wykorzystanie QGIS - prezentacja
    • Wniiosek o wydanie zaświadczenia
    System Informacyjny Gospodarowania Wodami
    • Zadania
    • Uprawnienia
    • Współdziałanie
    • Formularze kontrolne
    Kontrola Gospodarowania Wodami
    • Ustanowienie strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej
    • Obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych
    • Pogłębiona analiza presji dla wybranych zlewni Etap I
    Ochrona wód
  • Dyrektywy w Prawie wodnym
Region Wodny
    • Archiwum 2009
    • Archiwum 2010
    • Archiwum 2011
    • Archiwum 2013
    • Archiwum 2014
    • Archiwum 2015
    • Archiwum 2016
    • Archiwum 2017
    Komunikaty Żeglugowe
Szlaki żeglowne
  • Wykaz użytkowników rybackich
  • Amatorski połów ryb
  • Dokumentowanie gospodarki rybackiej
    • Uwagi do ogłoszonych konkursów
    • Zabezpieczenie finansowe
    • Projekt umowy i protokołu
    • Wydawanie zaświadczeń
    • Cenniki materiału zarybieniowego
    Konkursy ofert
  • Rozporządzenia o obwodach
  • Prawo pierwszeństwa w zawarciu umowy użytkowania obwodu rybackiego na dalszy okres
  • ROZLICZANIE UMÓW
Obwody Rybackie
    • Aktualności i Wydarzenia
    • Cel projektu
    Budowa Lodołamaczy
    • Cel projektu
    • Aktualności i wydarzenia
    • Etap I Projektu
    • Program Żuławski 2030
    Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław
    • Dokumentacja fotograficzna
    • Aktualności i Wydarzenia
    Udrożnienie rzeki Skarlanki dla ryb
    • Film o Kanale Elbląskim
    • Wydarzenia
    • Album o rewitalizacji Kanału Elbląskiego
    • Ilustrowany informator nt. Projektu
    Rewitalizacja Kanału Elbląskiego
      • Opis projektu - Bydgoski węzeł wodny
      • Jaz Farny - zdjęcia
      • Śluza miejska nr 2 - zdjęcia
      • Śluza Brdyujście - zdjęcia
        • Zakończenie remontu śluzy Brdyujście
        • Śluza Miejska nr 2 w Bydgoszczy osuszona
        • Śluza Brdyujście - zdjęcia z remontu
        • Zakończone prace na Śluzie Miejskiej
        Aktualności
      Bydgoski węzeł wodny
    • Odbudowa zapory bocznej rzeki Wdy
    • Oszacowanie kosztów ustanowienia obszaru ochronnego GZWP nr 110
    • Oszacowanie kosztów ustanowienia obszaru ochronnego GZWP nr 112
    Dofinansow. z NFOŚiGW w Warszawie
    • Dokumentacja na potrzeby ustanowienia obszaru ochronnego zbiornika wód śródlądowych jeziora Przywidzkiego Dużego
    • Odbudowa zapory bocznej rzeki Wdy
    • Remont Elektrowni Mylof
    • Hydromorfologiczne uwarunkowania lodołamania
    • „Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Wisły”
    • Ukończenie remontu nabrzeża w Gdańsku Sobieszewie
    • Odbudowa ubezpieczeń brzegowych na odinku rzeki Motławy przy ujściu rzeki Kłodawy
    • Publikacja i broszura informacyjna "Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław do roku 2030 - etap II
    Dofinansowanie z WFOŚiGW w Gdańsku
    • Tablica pamiątkowa
    • Zdjęcia śluzy po realizacji zadania
    Pętla Żuławska
  • RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013
    • Plac budowy MEW w Michałowie
    Norweski Mechanizm Finansowy
Fundusze pomocowe
Biuletyn Informacji Publicznej


 

     


     

  napis top3

 
Administrowane wody i urządzenia hydrotechniczne
  • Obiekty hydrotechniczne
 
  • Strona główna  
  • »  Region Wodny  
  • »  Administrowane wody i urządzenia hydrotechniczne  
  • »  Obiekty hydrotechniczne  
  • »    
Pochylnie
 

 

Kana%C5%82%20Elbl%C4%85ski logo mniejsza%20rozdzielczo%C5%9B%C4%87

HISTORIA BUDOWY POCHYLNI

 

Budując Kanał Elbląski jego twórcy musieli rozwiązać podstawowy problem -jak pokonać spadek 99.5m na krótkim odcinku ok. 9 km między Buczyńcem a Jeleniami. Początkowo zakładano tutaj budowę 32 śluz komorowych. Do 1850r wykonano 5 śluz (od Jez. Drużno do Jeleni - trzecia śluza położona była na wysokości dzisiejszej pochylni). Już w trakcie prac projektowych pomysł budowy śluz budził poważne wątpliwości. Duży problem stanowiło zaopatrzenie w wodę w ilościach niezbędnych do śluzowania statków. Już z chwilą rozpoczęcia prac w 1844r budowniczy kanału George Jacob Steenke prezentował nie w pełni wykrystalizowane idee zastąpienia śluz komorowych innym rozwiązaniem (inspirowały go tutaj uzyskane z Anglii informacje o budowie i działaniu transporterów do przemieszczania wagonów kolejowych po drogach żelaznych). Projekt budowy pochylni narodził się w 1850r po powrocie Steenkego z podróży do Anglii i USA. Rozwijając idee techniczne pochylni na Kanale Morrisa (z lat 1825 - 1833) zaproponował budowę pochylni typu suchego tj. jednostka pływająca pokonuje różnicę poziomów po torowisku ułożony na specjalnym wózku (na pochylniach "mokrych" statek pokonuje różnicę poziomów po torowisku, ale w komorze wypełnionej wodą). Początkowo wybudowano cztery pochylnie: Jelenie, Oleśnicę, Kąty i Buczyniec. Po uruchomieniu tych pochylni w latach 1860/61 odcinek ze śluzami komorowymi na wysokości Całun stanowił wąskie gardło całego kanału. Pierwsze projekty zakładające likwidację śluz i zastąpienie ich analogiczną pochylnią jak pozostałe powstały już w 1864r. Realizację pochylni Całuny podjęto jednak znacznie później (oddano do użytku w 1883r). Przyjęte rozwiązanie - pochylnie z grzbietem suchym - spowodowało, że zużycie wody na napęd kół wodnych (lub turbiny) jest 5-ciokrotnie niższe niż byłoby niezbędne w śluzach, które mogłyby być wybudowane zamiast pochylni.

 

SCHEMAT KANAŁU ELBLĄSKIEGO NA ODCINKU Z POCHYLNIAMI

 

schemat1

Nazwa pochylni

Kilometraż kanału

Różnica wysokości (m)

Buczyniec

36.60 - 37.20

20.62

Kąty

38.70 - 39.20

18.88

Oleśnica

41.60 - 42.00

24.20

Jelenie

43.80 - 44.36

21.99

Całuny

45.80 - 46.30

13.83

 

Na każdej pochylni znajdują się następujące podstawowe obiekty i urządzenia: 

• urządzenia do przeciągania jednostek pływających - dwa torowiska, na każdym z nich porusza się jeden wózek

• budynek maszynowni z kołem wodnym (lub turbiną - Całuny)

• rurociąg stalowy, doprowadzający wodę na koło wodne (lub do turbiny - Całuny)

• kanał roboczy, odprowadzający wodę z koła wodnego (turbiny) na dolne stanowisko

• filar kół linowych na górnym stanowisku

• filar kół linowych na dolnym stanowisku

 

SCHEMATYCZNY PROFIL PODŁUŻNY POCHYLNI

pochylnia schemat
Schemat ideowy pochylni

 

pochylnia schemat2

Pochylnie prowadzone są w linii prostej, zgodnie z linią trasy kanału żeglugowego. Każda pochylnia składa się z dwu równolegle poprowadzonych torowisk, łączących stanowisko górne z dolnym. Na torowiskach poruszają się dwa wózki o ciężarze własnym 24t i nośności 50 t każdy. W przypadku obciążenia obu wózków jednocześnie dopuszczalna nośność wynosi 38t dla każdego wózka. Tory biorą swój początek na górnym stanowisku (jeszcze pod wodą) przechodzą przez grzbiet (szczyt) pochylni i schodzą do dolnego stanowiska, kończąc się pod wodą. Na każdym torze porusza się wózek przeciągany liną stalową pomiędzy górnym a dolnym stanowiskiem i odwrotnie. Wózki wykonane są w konstrukcji ramowo - kratowej, oparte na czterech parach kół jezdnych.

Całuny   torowisko  wozy
Widok na puste wózki na torowisku pochylni Całuny

Wózki połączone są ze sobą liną (tzw. liną tylnowozową). Jeden koniec przyłączony jest do wózka od strony dolnej wody, potem lina biegnie do filaru kół linowych na stanowisku dolnym by następnie po przejściu przez koło zwrotne na filarze drugim końcem być podłączoną do drugiego wózka.

Od strony wody górnej do wózków przymocowane są liny stalowe (tzw. liny przedniowozowe), które poprzez poprzez krążki podpierające oraz koła kierunkowe filara kół linowych na górnym stanowisku doprowadzone są do bębna linowego umieszczonego w budynku maszynowni.

 

wnętrze maszynowni

Wnętrze maszynowni na pochylni Buczyniec. Widok na koło linowe (z prawej), hamulec, sprzęgło kłowe i przekładnie (z lewej)

Liny te nawinięte są na bęben przeciwbieżnie, dzięki czemu przy obrocie bębna - jedna lina nawija się na bęben a druga rozwija. Umożliwia to jednoczesny ruch wózków na pochylni w przeciwnych kierunkach (przeciąganie jednego wózka ze stanowiska dolnego na górne odbywa się jednocześnie z przeciąganiem drugiego wózka ze stanowiska górnego na dolne).

 

Jelenie   filary st górne

Widok na filar kół linowych na stanowisku górnym pochylni Jelenie

Dla poruszania wózków wykorzystano różnicę poziomów pomiędzy dwoma stanowiskami - siłą napędową jest koło wodne (bądź turbina w przypadku najmłodszej pochylni - tj. Całun).

Woda, uruchamiająca ruch wózków doprowadzana jest na koło wodne poprzez rurociąg stalowy o średnicy 100 mm z górnego stanowiska kanału. Rurociąg zamykany jest na wlocie zaworem (sterowanie zaworem odbywa się z maszynowni).

 

Jelenie   maszynownia2

Widok na rurociąg doprowadzający wodę do maszynowni wraz z mechanizmem sterującym pracą zaworu wlotowego, komorę koła wodnego (widoczna skrzynia wodna a za nią koło wodne) oraz rurociąg zrzutu jałowego (z prawej)

Woda z rurociągu trafia do tzw. skrzyni wodnej a następnie spada na łopatki koła wodnego uruchamiając ruch koła. Skrzynia wodna wyposażona jest w zasuwy (także uruchamiane z maszynowni) odcinające wylot wody ze skrzyni na łopatki koła. Koło wodne ma średnicę ok. 8m i szerokość ok. 5m.

Do koła wodnego przytwierdzone jest koło zębate - wieniec, współpracujące z szeregiem przekładni zębatych - przenoszących ruch koła wodnego na ruch bębna linowego. W związku z tym, że koło wodne obraca się tylko w jednym kierunku - zmianę kierunku obrotu bębna linowego (a tym samym i kierunku jazdy wózka) osiąga się przez odpowiednie sprzęgnięcie przekładni za pomocą sprzęgła kłowego.

 

Kąty   maszynownia

Widok na budynek maszynowni Kąty. Na pierwszym planie rurociąg zrzutu jałowego, dalej komora koła wodnego i budynek maszynowni



Woda może też być zrzucana bezpośrednio do kanału roboczego - rurociągiem jałowym o średnicy 600mm.

Prędkość ruchu wózków na pochylniach wynosi w granicach 1.4 - 2.5 km/h. Całkowity czas przejazdu po pochylni (wraz z umieszczeniem statku na wózku) wynosi w granicach 16 - 30min.

 

Podstawowe parametry techniczne poszczególnych pochylni:

Parametr

Pochylnia

Buczyniec

Kąty

Oleśnica

Jelenie

Całuny

km pochylni

36.60 - 37.20

38.70 - 39.20

41.60 - 42.00

43.80 - 44.36

45.80 - 46.30

głębokość na stanowisku górnym

przy st. normalnym [cm]

200

165

160

152

160

głębokość na stanowisku dolnym

przy st. normalnym [cm]

170

160

150

144

220

długość torów [m]

490,3

404,0

479,0

433,0

352,0

spad [m]

20,62

18,88

24,20

21,99

13,83


Bibliografia:

- Studium historyczno - konserwatorskie "Kanał Elbląski" Biuro Studiów i Dokumentacji Zabytków Techniki, Wrocław 1995r.

- Monografia "Kanał Elbląski", Wiesław Wszelaczyński, Gdańsk 1992r.

data aktualizacji artykułu: 2016-04-19 00:00:00
 

Ochrona Przeciwpowodziowa:

  • RPP - Wydział Koordynacji Ochrony Przed Powodzią i Suszą  
  • Program i Projekt Żuławski  
  • ISOK  

Planowanie w gospodarowaniu wodami:

  • Plan Gospodarowania Wodami  
  • Program Wodno-Środowiskowy Kraju  
  • Plan Zarządzania Ryzykiem Powodziowym  
  • Plan Przeciwdziałania Skutkom Suszy  
  • Warunki Korzystania z Wód  
  • Dyrektywa azotanowa  

Program Żuławski - 2030:

  • Program Żuławski - 2030  
  • Żuławy  
  • Program  
  • Kontakt  
  • Publikacje  
Ostatnia aktualizacja serwisu: 2021-07-14 00:00:00    © Copyright 2008 RZGW w Gdańsku. Wszystkie prawa zastrzeżone.