Przebudowa obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego na rzece Brdzie: śluza Miejska, jaz Farny, śluza Brdyujście - opis projektu

Projekt pod nazwą „Przebudowa obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego na rzece Brdzie: śluza Miejska, jaz Farny, śluza Brdyujście” (w skrócie: Bydgoski Węzeł Wodny) to zadanie finansowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którego celem jest rewitalizacja i modernizacja trzech obiektów hydrotechnicznych zarządzanych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Śluzy Brdyujście, Śluzy Miejskiej nr 2 i Jazu Farnego.
Wszystkie te obiekty były w złym stanie technicznym i wymagały gruntownego remontu.
Realizacja zadania trwała od marca 2014 do kwietnia 2016 roku. Całościowy koszt robót to ok. 24 mln. zł.
Poszczególne elementy zadania:
I. Śluza Brdyujście
Celem remontu było trwałe zabezpieczenie obiektu przed dalszym niszczeniem i pozostawienie go w postaci zabytku, obiektu kulturalnego, edukacyjnego i turystycznego.
Śluza Brdyujście, widok ogólny przed remontem. Fot. RZGW Gdańsk
Lokalizacja- rzeka Brda w km 1+050 w miejscowości Bydgoszcz – Fordon.
Dane ogólne.
Stan istniejący.
Śluzę zalicza się do II klasy budowli hydrotechnicznych. Jest to śluza jednokomorowa.
Śluza została wyłączona z eksploatacji wiosną 2000r. z chwilą rozpoczęcia pracy przez śluzę Czersko Polskie. Obecnie obiekt jest zabezpieczony szandorami od strony wody górnej. Zabezpieczenie nie jest trwałe.
Stan techniczny śluzy został określony jako niedostateczny.
Zakres robót.
Śluza została trwale zabezpieczona z pozostawieniem zabytkowych ceglanych murów i wyposażenia technologicznego w zakresie umożliwiającym zobrazowanie funkcji technologicznych budowli pierwotnej. Zabezpieczona śluza będzie stanowiła element krajobrazu kulturowego miasta.
Zakres prac będzie obejmował m.in.:
- Zabezpieczenie murów komory i głów śluzy.
- Zabezpieczenie kanałów obiegowych śluzy.
-
Remont wyposażenia technologicznego tj.:
- zabezpieczenie antykorozyjne wrót, kładki robocze, pachoły cumownicze itp.
- remont mechanizmów wrót.
- Remont dwóch maszynowni oraz sterowni, pawilon maszynowni po lewej stronie śluzy na głowie górnej planuje się przygotować jako demonstracyjny do celów dydaktyczno-ekspozycyjnych.
- Remont konserwacyjny mostu drogowego nad głową dolną śluzy. Modernizację instalacji oświetlenia zewnętrznego śluzy oraz oświetlenie wewnętrzne maszynowni demonstracyjnej.

Pęknięcie muru śluzy. Fot. RZGW Gdańsk
Planowany okres trwania remontu
Lata 2014 – II kw. 2015
Planowany koszt robót ok. 6 000 tys. zł
II. Śluza Miejska nr 2
Stanowi jedną z budowli hydrotechnicznych Hydrowęzła Bydgoszcz zarządzanego przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Jest to również śluza nr 2 - drogi wodnej łączącej Wisłę z Odrą. Obiekt ma być kompleksowo wyremontowany.
Śluza Miejska nr 2 w Bydgoszczy, Fot. RZGW w Gdańsku
Stan istniejący
Śluza Miejska nr 2 funkcjonuje na stopniu wodnym Bydgoszcz wraz z jazem ulgowym, Jazem Farnym, przepławką dla ryb, elektrownią wodną MEW Kujawska. Zlokalizowana jest w kilometrze 12+400 drogi wodnej Wisła-Odra. Jest to obiekt piętrzący klasy II. Oddana została do użytku w roku 1914. Ostatnie prace remontowe wykonano w 2007 roku.
Stan Śluzy Miejskiej Nr 2 wymaga pilnego remontu celem wyeliminowania dalszego niszczenia obiektu i poprawienia warunków dla statków żeglugi śródlądowej.
Występują liczne przecieki przez korpus śluzy świadczące o nieszczelności przesłon przeciwfiltracyjnych. Wody gruntowe i wody powierzchniowe przenikają przez korpus śluzy, jak i nabrzeża pionowego na lewym brzegu w awanporcie dolnym, powodując niekorzystne zmiany strukturalne. Występują także liczne ubytki i spękania cegły licowej. Pękaniu, przemieszczaniu i deformacji ulegają skarpy od strony kanału derywacyjnego oraz umocnień korony śluzy z płyt betonowych.
Zakres robót
Kompleksowy remont i przebudowa:
- śluzy,
- muru oporowego w awanporcie dolnym po stronie lewej,
- tamy rozdzielczej.
W tym m. in.:
- remont ścian śluzy, dna śluzy, głowy górnej, głowy dolnej, kanałów obiegowych,
- remont tamy rozdzielczej wału kanałowego,
- remont i konserwacja elementów mechanicznych śluzy,
- remont skarp od strony wody górnej i dolnej,
- modernizacja przyłącza energetycznego oraz instalacji wewnętrznej śluzy (oświetlenie, ogrzewanie, zasilanie, sterowanie),
- remont centralnej sterowni oraz osłon mechanizmów napędowych wrót i klapy,
-
remont kanałów kablowych,wykonanie instalacji monitoringu nagłaśniającego i wizyjnego (telewizja przemysłowa i sygnalizacja świetlna ruchu statków),
- wykonanie nowego ogrodzenia z bramami wjazdowymi
- remont dróg dojazdowych i nawierzchni utwardzonej przylegającej do śluzy.
Przeciek w Śluzie Miejskiej nr 2. Fot. RZGw Gdańsk
Planowany okres trwania robót:
Marzec 2014 – kwiecień 2015 r.
Planowany koszt robót ok.12 000 tys. zł
III. Jaz Farny
Również należy do Hydrowęzła Bydgoszcz. Położony pomiędzy rzekami Młynówka i Brdą. Obiekt zostanie zmodernizowany.
Jaz Farny. Fot. RZGW Gdańsk
Stan istniejący.
W skład stopnia Bydgoszcz, znajdującego się na odcinku 11+820 – 12+400 rzeki Brdy wchodzi Jaz Farny. Powyższy obiekt powstał w roku 1899, zaś przebudowano w 1970r. i 1997r. Położony jest w km 11+820 Brdy skanalizowanej, stanowiącej element drogi wodnej Wisła-Odra. Jest to jaz zastawkowy, dwuprzęsłowy. Klasa budowli II.
Zakres robót to m.in.:
- remont betonów jazu,
- konserwacja antykorozyjna zasuw oraz innych elementów stalowych,
- regeneracja i wymiana zużytych elementów mechanizmów,
- zainstalowanie instalacji do rozmrażania prowadnic zasuw wraz z wykonaniem nowego przyłącza energetycznego (w tym oświetlenie terenu, zasilanie mechanizmów, ogrzewanie),
- remont ubezpieczeń brzegowych na odcinku pomiędzy jazem a wlotem do elektrowni Kujawska
- wykonanie nowego ubezpieczenia na brzegu prawym Brdy Młyńskiej (odcinek od jazu w górę rzeki do mostu drogowego w ciągu ulicy Ku Młynom),
- modernizacja drogi dojazdowej (placu – na ok. 104 m²)
- remont ogrodzenia,- remont dyżurki.
Planowany okres trwania robót:
Lata 2014 – 2015
Planowany koszt ok. 6 000 tys. zł
Zniszczony brzeg od strony wody górnej Jazu Farnego. Fot. RZGW Gdańsk
data aktualizacji artykułu: 2023-06-28 00:00:00