Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

DOTACJE NA INNOWAJE Nazwa beneficjenta: Województwo Pomorskie Wartość projektu: 84 843 985,49 PLN Udział Unii Europejskiej: 41 679 844,01 PLN Okres realizacji: 2010 – 2014
„INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ"
![]() | Śluza Gdańska Głowa jest zlokalizowana w km 0+200 rzeki Szkarpawy. Jest to śluza komorowa o wymiarach 12,0m x 103m ( dł. całkowita) o konstrukcji betonowej z dwuskrzydłowymi stalowymi wrotami, obsługiwanymi ręcznie. Śluza posiada dodatkowe wrota przeciwpowodziowe, które chronią przed zalaniem Żuławy, w przypadku wysokiej wody na Wiśle. Śluza łączy wody Wisły od Szkarpawy. Została zbudowana w 1895 roku, w ramach kompleksowych prac regulacyjnych zmierzających do uregulowania dolnego odcinka Wisły. |
Wykopano wówczas tak zwany Przekop Wisły koło Świbna oraz drugą śluzę w miejscowości Przegalina.
Ponad przyczółkami wrót przeciwpowodziowych znajduje się most obrotowy. Jest to konstrukcja stalowa pokryta drewnem. Most wyposażony jest w ręczny mechanizm zamykania i otwierania.
W górnej części wrót przeciwpowodziowych zamontowana jest klapa wydłużająca komorę śluzy. Umożliwia ona śluzowanie jednostek do długości 85m.
OPIS ZADANIA
Przedmiotem inwestycji jest elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa. Obecnie śluza obsługiwana jest przez mechanizmy o napędzie ręcznym.
W ramach projektowanych prac zostaną wykonane:
1. Instalacja elektryczna zasilania i sterowania urządzeniami napędowymi śluzy.
Śluza Gdańska Głowa wyposażona jest w 4 mechanizmy napędowe wrót wspornych zamykających komorę i 4 napędy mechaniczne zaworów motylowych. Mechanizmy te napędzane są ręcznie za pomocą korby oraz przekładni stożkowych zamontowanych w kolumnach. Projektowana modernizacja polegała będzie na zamianie napędu ręcznego na napęd elektryczny.
2. Modernizacja układu napędowego wrót komory śluzy oraz zaworów motylowych.
Z uwagi na zastosowanie elektrycznego sposobu przeniesienia napędu wrót i zaworów motylowych zachodzi konieczność modernizacji elementów układów napędowych.
Zgodnie z przyjętym założeniem napędy ręczne pozostaną w obecnych obudowach, natomiast projektowane napędy mechaniczne zostaną zabudowane w kanałach pionowych.
3. System monitoringu wizyjnego.
System monitoringu pozwoli na obserwację awanportu górnego, awanportu dolnego, komory śluzy za pomocą 3 kamer. Monitor i rejestrator obrazu zostanie zamontowany w biurze obsługi śluzy.
4. Układ sterowania automatycznego.
W ramach układu sterowania automatycznego przewiduje się budowę magistrali łączącej poszczególne elementy umożliwiające sterowanie pracą urządzeń śluzy.
Układ ten umożliwi sterowanie śluzowaniem na dwa sposoby, tj.: zdalne lub z pomieszczenia sterowni. Zdalne sterownie odbywać się będzie za pomocą pilota – modułu sterowania radiowego, natomiast w pomieszczeniu sterowni zostanie umieszczony pulpit sterowniczy, który zaopatrzony będzie w przyciski odpowiadające za sterowanie poszczególnymi urządzeniami śluzy. Dodatkowo pełna informacja dotycząca stanu pracy poszczególnych elementów układu, wyświetlana będzie na panelu operatorskim.
Instytucja odpowiedzialna za realizację projektu: RZGW Gdańsk
Termin realizacji projektu: Listopad 2011 – maj 2012
Aktualności:
2012-05-10 – podpisanie umowy na wykonanie tablicy pamiątkowej dla Projektu
2012-05-14 – przystąpienie do odbioru końcowego zadania pt. „Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa”
2012-05-24 – zamontowanie tablicy pamiątkowej na śluzie Gdańska Głowa
2012-06-06 – końcowe odebranie zadania pt. „Elektryfikacja śluzy Gdańska Głowa”
2015-03-04 - wyróżnienie dla Pętli Żuławskiej
2015-04-14 - wręczenie dyplomów wyróżnionym partnerom projektu Pętla Żuławska
Pętla Żuławska – Rozwój Turystyki Wodnej. Etap I
OPIS PROJEKTU
1. Ogólna charakterystyka projektu
- Projekt kluczowy (znajduje się na indykatywnej liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013, 6. Oś priorytetowa „Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym” Działanie 6.4 „Inwestycje w projekty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym”.
- Projekt unikatowy obejmuje:
- Projekt ponadregionalny (obejmuje obszar województwa pomorskiego i województwa warmińsko-mazurskiego).
- Projekt partnerski (zaangażowane są następujące gminy i powiaty:
- Instytucja odpowiedzialna za realizację projektu: Województwo Pomorskie.
- Miejsce realizacji projektu: teren Żuław i Zalewu Wiślanego wraz z Mierzeją Wiślaną, projekt obejmuje swoim zasięgiem obszar 15 gmin.
- Termin realizacji projektu: Lata 2010 – 2014.
2. Cele Projektu
- rozwój turystyki wodnej na terenie Żuław i Zalewu Wiślanego wraz z Mierzeją Wiślaną,
- wzmocnienie rozwoju gospodarczego regionów pomorskiego i warmińsko - mazurskiego poprzez turystyczny rozwój dróg wodnych,
- budowa i rozwój zintegrowanego produktu turystycznego charakteryzującego się wysoką konkurencyjnością w skali kraju, będącego atrakcją turystyczną województwa - gospodarza EURO 2012,
- rozwój dróg wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego poprzez budowę wysokiej jakości infrastruktury żeglarskiej,
- poprawa żeglowności i bezpieczeństwa na szlakach wodnych Żuław Wiślanych i Zalewu Wiślanego,
- wydłużenie sezonu turystycznego poprzez zwiększenie ruchu turystycznego, w tym międzynarodowego na obszarze delty Wisły oraz Zalewu Wiślanego,
- poprawa stanu środowiska naturalnego na szlakach wodnych Żuław Wiślanych i Zalewu Wiślanego, w tym zrównoważone wykorzystanie obszarów objętych systemem NATURA 2000.
3. Spodziewane Efekty Realizacji Projektu
- Wzrost ruchu turystycznego o 180 tys. turystów rocznie (w tym turystów zagranicznych), na obszarze Delty Wisły i Zalewu Wiślanego.
- Powstanie nowoczesnej infrastruktury żeglarskiej umożliwiającej cumowanie około 400 jednostek pływających składającej się z: 5 portów żeglarskich,10 przystani jachtowych, 4 przystani żeglugi pasażerskiej.
- Zwiększenie liczby osób zatrudnionych w turystyce (usługi portowe, gastronomia, hotelarstwo, usługi turystyczne, informacja).
- Stworzenie innowacyjnego narzędzia promocji dla samorządów lokalnych poprzez powstanie sytemu wielojęzycznej informacji turystyki wodnej (strona internetowa, 55 tablic informacyjnych, wydawnictwa).
- Stworzenie warunków do rozwoju gospodarki turystycznej w województwie pomorskim i warmińsko-mazurskim.
- Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej obszaru realizacji projektu.
- Zwiększenie dochodów ludności województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
- Poprawa bezpieczeństwa na szlakach wodnych w obszarze delty Wisły i Zalewu Wiślanego.
- Uporządkowanie gospodarki odpadami od użytkowników turystyki wodnej, w tym na obszarze objętym systemem NATURA 2000.
4. Powiązania z Innymi Projektami
- „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Etap I”, znajdującym się na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 3.1. (Beneficjent projektu: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
- „Przebudowa wejścia do portu w Elblągu wraz z pogłębieniem torów podejściowych do portów na Zalewie Wiślanym”, znajdującym się na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Beneficjent projektu: Urząd Morski w Gdyni).
- „REWITALIZACJA KANAŁU ELBLASKIEGO NA ODCINKACH: JEZIORO DRUŻNO - MIŁOMŁYN, MIŁOMŁYN - ZALEWO, MIŁOMŁYN - OSTRÓDA - STARE JABŁONKI” (Beneficjent projektu: Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku).
- „Pierścień Zatoki Gdańskiej – sieć przystani i pomostów cumowniczych”. Projekt o wartości 5,19 mln EUR, sfinansowany ze środków Phare 2002 SSG.
- „Narodowe Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku”. Projekt sfinansowany ze środków ZPORR.
- „Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej Mierzei Wiślanej, poprzez uruchomienie dwóch mostów zwodzonych na Wiśle Królewieckiej i budowę mostu na Szkarpawie”. Projekt sfinansowany z programu Phare 2003 SSG. Beneficjentem był Samorząd Województwa Pomorskiego.
- „Infrastruktura turystyczna drogi wodnej Berlin – Kaliningrad – Kłaipeda w Tczewie i Kłajpedzie”. Projekt sfinansowany z programu Interreg III. Beneficjentami było Miasto Tczew oraz Miasto Kłajpeda.
Kontakt do osoby merytorycznej:
Andrzej Kuśnierkiewicz
Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji
Tel. 58 326 18 78
E-mail: andrzej.kusnierkiewicz@gdansk.rzgw.gov.pl